سفارش تبلیغ
صبا ویژن

14دلیل مهم استفاده از کوزه سفالی که باید بدانید!

در دوران قدیم، کوزه‌های سفالی برای نگهداری آب به کار می‌رفتند و امروزه نیز برخی افراد از این روش سنتی برای نگهداری آب استفاده می‌کنند. این روش با ویژگی‌های خاص خود می‌تواند بهترین راه برای نگهداری طولانی مدت آب باشد، با شهر سفال همراه باشید تا بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانیم.

مطالبی که در این قسمت مطالعه می‌کنید:

فواید نگهداری آب در کوزه سفالی

کوزه سفالی

نگهداری آب در کوزه‌های سفالی یک روش سنتی و مؤثر برای حفظ کیفیت و تازگی آب است. این روش سال‌هاست در مناطق گرمسیر استفاده می‌شود و به دلیل مزایای زیادی که دارد، هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به برخی از فواید نگهداری آب در کوزه‌های سفالی می‌پردازیم:

1_ خنک کننده طبیعی آب: سفال، بصورت طبیعی حرارت را جذب می‌کند. وقتی آب درون کوزه قرار می‌گیرد، سفال حرارت و گرمای آب را جذب کرده و آن را خنک می‌کند. این باعث می‌شود که آب در طول زمان خنک بماند و مصرف کننده بتواند از آن آب خنک بنوشد.

2_ خاصیت تصفیه‌کننده آب: سفال، خاصیت جذب آلودگی‌های معدنی و آلی را دارد. این به معنای این است که وقتی آب در کوزه قرار می‌گیرد، سفال ذرات ناخالصی موجود در آب را جذب می‌کند و باعث تصفیه آب می‌شود. بنابراین، آب موجود در کوزه‌های سفالی معمولاً تمیزتر و خالص‌تر است.

3_ جلوگیری از رشد میکروارگانیسم‌ها: سطح داخلی سفال صاف است و این خاصیت باعث می‌شود که میکروارگانیسم‌ها نتوانند درون کوزه رشد کنند. این به معنای این است که آب درون کوزه‌های سفالی به مدت طولانی‌تری تمیز و بدون تغییر طعم و بو باقی می‌ماند.

4_ تقویت سوخت و ساز بدن: بطورکلی مصرف آب بصورت چند لیوان در روز به سوخت و ساز بدن کمک بسیاری می‌کند. نکته‌ای که وجود دارد این است که استفاده از بطری‌های پلاستیکی و یکبار مصرف مضرات زیادی دارد.

به همین دلیل استفاده از کوزه‌های سفالی که بدون مواد شیمیایی و مضر هستند می‌تواند بسیار مفید باشد.

5_ تسکین درد معده: خاک رسی که برای تولید کوزه سفالی استفاده شده است، خاصیت قلیایی دارد و همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم دو سوم بدن انسان از آب تشکیل شده است، وقتی که آب داخل کوزه با خاک رس قلیایی واکنش نشان می‌دهند، باعث حفظ تعادل phآب در بدن می‌شوند، از این جهت باعث تسکین درد معده می‌شوند.

6_ از بین برنده‌ی سختی آب: دیواره‌ی داخلی کوزه سفالی سختی آب را از بین می‌برد و یون‌های موجود در آب را جذب می‌کند، به این صورت که یون کلسیم را جذب و یون سدیم را پس می‌دهد، این عمل باعث گوارا شدن آب می‌شود.

7_ جلوگیری از رشد میکروب‌ها: به دلیل جذب کمتر میکروب‌ها در سطح کوزه و روش سنتی تهویه آب در داخل آن، می‌تواند از رشد میکروب‌ها جلوگیری کند.

8_ حفظ مواد معدنی آب: آبی که درون کوزه نگهداری می‌شود دمای متعادلی دارد، نه خیلی سرد است و نه خیلی گرم، به همین دلیل گزینه‌ی مناسبی برای افرادی است که مشکل تنفسی یا گلودرد دارند.

آب کوزه‌ی سفالی سرشار از مواد مغذی است و به حفظ گلوکز بدن کمک می‌کند و در تابستان نیز از گرمازدگی و کم آبی جلوگیری می‌کند.

9_ حفاظت از محیط زیست: استفاده از کوزه‌های سفالی به عنوان روش نگهداری آب، به معنای استفاده از روشی سنتی و طبیعی است و نیاز به استفاده از بطری‌ها و ظروف پلاستیکی را کاهش می‌دهد. این می‌تواند منجر به حفظ محیط زیست و کاهش تولید زباله‌های پلاستیکی شود.

به طور کلی، نگهداری آب در کوزه‌های سفالی یک روش سنتی و مفید است که باعث حفظ کیفیت، تازگی و خواص آب می‌شود. همچنین، این روش به محیط زیست نیز کمک می‌کند و دارای ظاهری زیبا و دکوری است.

10_ صرفه‌جویی در انرژی: چنانچه آب درون کوزه سفالی را در محیطی خنک نگهدارید، می‌توانید در مصرف برق یا انرژی مورد نیاز برای سرمایش آب صرفه‌جویی کنید. زیرا سفال به عنوان یک جاذب حرارت عمل می‌کند و نیاز به یخچال یا دستگاه‌های سرمایشی را کاهش می‌دهد.

11_ بهبود کیفیت آب داخل کوزه: دیواره‌ی داخلی کوزه ناخالصی‌های موجود در آب را جذب می‌کند و کیفیت آب را بهبود می‌بخشد، اما ذکر این نکته لازم است که کوزه سفالی بصورت کامل و 100درصد آب را تصویه نمی‌کند.

12_ استفاده در طول سفر و گردش: کوزه‌های سفالی مناسب‌ترین روش برای حمل آب در طول سفرها و گردشگری هستند. زیرا آب درون کوزه به طور طبیعی خنک می‌ماند و می‌توانید از آن در طول سفر برای آشامیدن یا استفاده در فعالیت‌های خود استفاده کنید.

13_ استفاده در طول سفر و گردش: کوزه‌های سفالی مناسب‌ترین روش برای حمل آب در طول سفرها و گردشگری هستند. زیرا آب درون کوزه به طور طبیعی خنک می‌ماند و می‌توانید از آن در طول سفر برای آشامیدن یا استفاده در فعالیت‌های خود استفاده کنید.

14_ ظاهر زیبا: کوزه‌های سفالی ظاهر زیبایی دارند و می‌توانند به عنوان وسیله‌ی دکوری در منزل شما استفاده شوند.

در اینجا شمارو به دیدن محصولات فروشگاه دعوت می‌کنیم:

چگونه کوزه سفالی را آب بندی کنیم؟

برای استفاده از کوزه‌ی سفالی برای اولین بار باید نکاتی را رعایت کنید و به اصطلاح کوزه را آب بندی کنید. اگر برای اولین بار از کوزه استفاده می‌کنید ابتدا باید داخل آن آب بریزید و 6ساعت بعد آب آن را خالی کنید تا طعم و بوی خاک از بین برود.

سپس مجدد داخل کوزه آب بریزید اما تا سه روز نمی‌توانید آبی که از کوزه تراوش می‌کند را استفاده کنید و از روز چهارم به بعد می‌توانید از آن استفاده کنید.

چرا کوزه سفالی آب پس میده؟

کوزه سفالی

کوزه سفالی که خام است آب پس می‌دهد بطوری که کوزه‌ای که داخل آن آب ریخته شده است خیس است، این به این دلیل است که کوزه بدنه‌ی متخلخلی دارد و آب از داخل آن به بیرون ترواش می‌کند. این یک خاصیت طبیعی کوزه است و آبی که از آن تراوش می‌کند بسیار گوارا است.

از آنجایی که کوزه آب از داخل کوزه تراوش می‌کند باید کوزه را داخل یک کاسه قرار دهید و آبی که داخل کوزه جمع می‌شود را نوش جان کنید.

کوزه سفالی چگونه درست میشود؟

کوزه‌های سفالی با دست و با استفاده از چرخ سفالگری تولید می‌شوند، تولیدکنندگان با استفاده از گل رس و چرخ سفالگری کوزه های مختلفی در ابعاد و مدل‌های مختلف تولید می‌کنند.

کوزه سفالی کوچک ماست

کوزه سفالی

یک سری از کوزه‌ها هستند که برای تولید ماست ساخته می‌شوند، این کوزه ها نیز ابعاد مختلفی دارند و بیشتر در رستوران‌ها و لبنیات فروشی‌ها استفاده می‌شوند.

کوزه سفالی ماست اگر خام باشد باعث می‌شود ماستی که داخل آن تهیه می‌شود چکیده شود، زیرا همانطور که گفته شد کوزه سفالی آب پس می‌دهد، در اینجا آب ماست توسط کوزه گرفته می‌شود و ماست چکیده خواهد شد.

اگر کوزه سفالی لعابدار باشد دیگر ماست چکیده نخواهد شد چرا که لعاب منافذ باز کوزه را می گیرد و مانع از خروج آب به بیرون می‌شود.

کوزه سفالی لعابدار

کوزه‌ی لعابدار خاصیت تصفیه کننده ندارد، زیرا همانطور که در قسمت قبل گفته شد لعاب باعث می‌شود که کوزه بدنه‌ی متخلخلی نداشته باشد و منافذ باز آن گرفته شود.